Skip to main content

Huishoudelijk reglement Borgata Bala

Geschreven door: Marijke
Categorie: Overig blog
Gepubliceerd: 19 augustus 2021
Laatst bewerkt: 01 juni 2025

Huishoudelijk reglement borgata bala (hierna te noemen “de borgo”)

geactualiseerd in de Jaarvergadering van 02 februari 2022 (Ria van der Burg)

Artikel 1 - Algemeen

1.1.    Voor onderstaande zaken hebben de eigenaren voor het zogenaamde “condominium” een huishoudelijk reglement opgesteld. Dit reglement betreft de artikelen 1 tot en met artikel 14.

1.2.    Het gemeenschappelijk eigendom, dat ondeelbaar is en onvervreemdbaar is, betreft:

  • de gemeenschappelijke gronden, kadastraal aangeduid met onder andere de nummers 722, 517, 356 volgens de een kadastrale tekening van de borgo in de bijlage van dit reglement, de geel en blauwgekleurde grondstukken, exclusief privégronden.
  • de gemeenschappelijke weg op de borgo
  • het gemeenschappelijke zwembad
  • het fornohuisje
  • de gemeenschappelijke (nuts)voorzieningen tot aan de erf-grens van de individuele eigenaren, waaronder begrepen de elektriciteitskast, de gastank, septictank, toegangshek etc.

1.3.    Elke individuele eigenaar telt mee voor 1 stem in dit huishoudelijk reglement.
Ter verduidelijking: één eigenaar= één woning=één stem.

Artikel 2 - Gebruik

2.1.    Het is verboden voor alle mede-eigenaren om op enigerlei wijze en voor ongeacht welk doel, en evenmin tijdelijk, gronden en voorzieningen in gebruik te nemen of te bestemmen voor eigen nut die deel uitmaken van het gemeenschappelijk eigendom.

Artikel 3 - Algemeen aanzien van de borgo

3.1     Elke eigenaar heeft een verplichting ervoor zorg te dragen zijn particuliere eigendom, waaronder begrepen de eigen tuinen en overige opstallen (garage, erf-afscheiding) zodanig in stand te houden dat deze geen afbreuk doet aan het algemene ordentelijke en esthetische beeld van de borgo.

Artikel 4 - Parkeren

4.1     De borgo heeft voorbij het toegangshek geen faciliteit voor parkeren van voertuigen. De bestemde parkeergelegenheden zijn de garages van de respectievelijke eigenaren. Voor de ingang van de borgo is een aanvullende parkeervoorziening. Toegang tot het terrein van de borgo met de auto is slechts toegestaan voor laden en lossen. Periodieke toetsing zal door het bestuur plaatsvinden en aan de leden worden gerapporteerd.

Artikel 5 - Overdracht van eigendom

5.1     In geval van overdracht van eigendom van het eigen onroerend goed, is elke eigenaar verplicht:

  • als verkoper zijn jaarlijkse financiële verplichtingen vooraf aan de koper kenbaar te maken en zo nodig te verrekenen in het vigerende jaar van de overdracht.
  • de nieuwe eigenaar dit huishoudelijk reglement te laten ondertekenen voordat de koopakte wordt gepasseerd bij de notaris;
  • het bestuur van de vereniging van eigenaren de gegevens van de nieuwe eigenaar mee te delen (NAW gegevens, datum van overdracht) binnen veertien dagen na genoemde ondertekening.

Artikel 6 - Verzekeringen

6.1     Alle eigenaren dienen zich voldoende te verzekeren tegen de mogelijk wettelijke aansprakelijkheid die voortvloeit uit het mede eigendom van het gemeenschappelijk bezit, waaronder begrepen het zwembad.

Artikel 7 - De gemeenschappelijk kosten

7.1    Jaarlijks wordt door de penningmeester een exploitatie- en investeringsbegroting opgesteld, met een overzicht van de gerealiseerde kosten in het afgelopen jaar afgezet tegen de begrote kosten.

          In deze exploitatiebegroting zijn onder andere opgenomen:

  • alle kosten die voortvloeien uit het onderhoud en in stand houden van het zwembad
  • de kosten van het toezicht op het terrein dat betrekking heeft op het gemeenschappelijk eigendom (werkzaamheden “amministratore”)
  • sneeuwvrij maken van de borgo (toegankelijkheid en veiligheid)
  • stroom- en gasverbruik inzake het zwembad en verlichting borgo
  • onderhoudskosten groen en algemeen aangezicht borgo
  • een stelpost voor onvoorzien
  • investeringen die verband houden met het gemeenschappelijk onderhoud en in stand houden van het gemeenschappelijk eigendom.

7.2     Jaarlijks wordt ter onderbouwing van de exploitatiebegroting de “amministratore” gevraagd een verantwoording op te stellen van zijn kosten van het afgelopen jaar en een begroting te maken voor het komend jaar.

7.3     Een kascommissie, bestaande uit minimaal 2 leden van de vereniging van eigenaren niet zijnde bestuurslid, controleert de jaarlijkse financiële verantwoording van het bestuur en de amministratore en brengt daarover verslag uit aan de algemene ledenvergadering.

Artikel 8 - Het bestuur

8.1     Het bestuur bestaat uit: een voorzitter, secretaris, penningmeester. Twee Van de drie functies kunnen ook door één persoon worden vervuld.

8.2     De leden van het bestuur worden benoemd door de algemene ledenvergadering

          voor een periode van 2 jaren en met een mogelijke herbenoeming voor nogmaals 2 jaren.

8.3     Na afloop van de termijn(en) kunnen kandidaten voor de vacante functie(s) zich bij de secretaris melden tot uiterlijk 10 dagen voor de datum waarop de algemene ledenvergadering bijeenkomt ter benoeming van de nieuwe bestuursleden.

                  Door de secretaris wordt daarvan per omgaande melding gemaakt aan de 

                  algemene ledenvergadering.

Artikel 9 - De algemene ledenvergadering:
convocatie, stemrecht en bevoegdheden

9.1     De algemene ledenvergadering komt minimaal éénmaal per jaar bijeen, of zoveel vaker als het bestuur nodig acht dan wel indien daartoe schriftelijk en gemotiveerd  door minstens 2 leden wordt verzocht. De convocatie  (schriftelijk dan wel per email met bevestiging van ontvangst) vindt plaats ten minste 15 dagen voor de vastgestelde vergaderdatum.

9.2     In de uitnodiging dient te zijn opgenomen: datum, tijdstip, plaats van de bijeenkomst en de agenda met een toelichting.

9.3     Het aantal stemmen bedraagt 8, zijnde 1 stem per eigenaar. Elke eigenaar heeft het recht zich te laten vertegenwoordigen door een andere persoon met een schriftelijke volmacht.

9.4     De algemene ledenvergadering heeft de volgende bevoegdheden:

  • het benoemen en dechargeren van het bestuur;
  • het vaststellen van de exploitatie- en investeringsbegroting
  • het aanwijzen van de amministratore voor het komend jaar
  • het jaarlijks vaststellen van het financiële mandaat van het bestuur
  • het ontheffen van een bestuurslid van zijn/haar taken conform artikel 10.
  • het vaststellen van de door één van de eigenaren opstelde concept notulen van de algemene ledenvergadering, die in concept naar de leden is verzonden binnen 14 dagen na afloop van de bijeenkomst.

9.5     Het stemrecht inzake de zaken die betrekking hebben op artikel 9.4 is aldus geregeld:

  • de algemene ledenvergadering kan besluiten nemen indien minimaal 6 van de 8 stemmen aanwezig dan wel vertegenwoordigd zijn
  • er kan over een voorstel een besluit genomen worden indien 5 van de 8 stemmen ervóór zijn met uitzondering van investeringen, die meer bedragen dan 5000 euro per investeringsgoed waarvoor minimaal 7 stemmen vóór moeten zijn.
  • Indien een laatstgenoemd besluit genomen moet worden, maar het daarvoor benodigde aantal stemmen (7) niet aanwezig is (6), wordt door het bestuur een nieuwe bijeenkomst uitgeschreven die binnen 30 dagen wordt gehouden, of wordt, met instemming van alle leden, een schriftelijke stemronde gehouden.

 Artikel 10 - De bevoegdheden van het bestuur

10.1            Het bestuur kent de navolgende bevoegdheden:

  • uitvoering van alle werkzaamheden die voortvloeien uit de vastgestelde begrotingen en ledenvergadering.
  • de vertegenwoordiging van de vereniging van eigenaren
  • het verstrekken van opdrachten aan en het overleggen en afstemmen van werkzaamheden met de amministratore
  • het handelen binnen het vastgestelde financiële mandaat
  • het geven van opdrachten e.d. die samenhangen met een urgente en directe bedreiging van of beschadiging van het gemeenschappelijk eigendom.

Verantwoording hierover aan de algemene vergadering vindt plaats binnen dertig dagen na het ingrijpen.

 10.2          Een bestuurslid kan met onmiddellijke ingang van zijn/haar taken worden ontheven, indien er sprake is van:

  • het onder curatele stellen
  • ernstig nalaten of zodanig handelen dat daarmee de belangen van de eigenaren duidelijk en aantoonbaar worden geschaad.

Artikel 11 – Onkostenvergoeding van het bestuur

Voor het bestuur gelden de volgende vergoedingen:

  • De voorzitter en secretaris declareren jaarlijks, voorafgaand aan de jaarvergadering , de aantoonbaar voor de vereniging van eigenaren gemaakte kosten voor internet, telefoon en reiskosten.
  • Jaarlijks ontvangen voorzitter en secretaris zo nodig een voorschot waarvan de hoogte wordt bepaald door de algemene ledenvergadering in de jaarvergadering.

Artikel 12 - Benoeming en bevoegdheden amministratore

12.1          De lokale amministratore, die de VVE vertegenwoordigt naar de Italiaanse private bedrijven, (semi) publieke instellingen en lagere overheden en wiens taken hieronder worden benoemd. Deze persoon woont in de onmiddellijke nabijheid van de borgo en beheerst de Italiaanse taal.

12.2          Taakomschrijving van de amministratore – zie bijlage 1

Artikel 13 - Verslaglegging en taal

 13.1         De Nederlandse taal wordt voorzover mogelijk gebruikt voor alle communicatie en daar waar nodig  de Italiaanse taal.

 13.2         Indien een mede-eigenaar verzoekt om te worden geïnformeerd in een andere taal, zal in dat geval door de ledenvergadering voor een oplossing worden gekozen, waardoor de betreffende eigenaar in redelijkheid al zijn rechten en plichten kan vervullen.


Artikel 14 - Voorschriften voor renvooi
Voor al datgene waarin onderhavig reglement niet nadrukkelijk voorziet of wat niet duidelijk is gespecificeerd worden de voorschriften naar Italiaans recht in acht genomen.

VVE Borgata Bala,                       2010
geactualiseerd                             2022


 

Bijlage 1 – van het Huishoudelijk reglement Borgata Bala.

Taken van de amministratore:

Het beheer regelen met betrekking tot:

  1. Tenminste 1x per week controle van de borgo op inbraaksporen, schade, ramen en deuren, waterschade ontstaan door lekkages en weersomstandigheden
  2. het regelen van onderhoud, waaronder winterklaar maken, zwembad en controle/uitvoering schoonmaak, kwaliteit water en herstel eventuele schades
  3. algemeen onderhoud/reiniging van de openbare ruimtes en in de winter sneeuwvrij laten maken van de wegen op de borgo;
    tijdig vullen van de gastanks;
    reparaties (zoals bijv. aan verlichting, putten etc.) op of langs de gezamenlijke weg;
  4. contacten onderhouden met de gemeente Montaldo voorzover van belang inzake de gemeentelijke diensten als afvalverwijdering, wegonderhoud, gemeentelijke belastingen etc.
  5. onderhouden en regelen van zaken die van belang zijn met betrekking tot de fiscus zoals de aanvraag van een codice fiscale, het energiebedrijf, overheid inzake wettelijke eisen (zoals het zwembad).
  6. De amministratore vraagt offertes aan voor de noodzakelijke diensten en voor de eigen taken en legt deze voor aan de aangestelde bestuurders.
  7. Handelt in geval van calamiteiten.
    Voor zover het een gezamenlijke aangelegenheid is informeert hij onmiddellijk het bestuur, betreft het eigendom van één of meerdere condominioleden dan informeert hij onmiddellijk de eigenaar of eigenaren.
  8. In samenwerking met penningmeester jaarlijks opstellen begroting op basis van de in deze bijlage genoemde werkzaamheden en een verantwoording (inhoudelijk en financieel) van het afgelopen jaar .
  9. Vertegenwoordigt de vereniging in alle bovengenoemde taken op basis van de vastgestelde bevoegdheden.

April 2010

Andere artikelen

De smaken van Italie

Oud diplomate, Marie Florence van Es, verdiept zich al jaren in de Italiaanse keuken. Het resultaat…

Trattoria Da Franca - Roatta

Onderweg richting Mondovì kun je op de rotonde rechts af slaan de berg op richting Roatta. Daar vin…

Rondje MKB Borgata Bala - San Giacomo - Rifugio Maddalena - Bossea - Corsagliola - Villero - Borgata Bala

Vandaag (19 aug 2022) hebben we met onze elektrische mountainbikes een prachtig rondje Bossea gefie…